Title:
Business reputation as a component of intangible assets. Formation a system of methods evaluating the effectiveness of business reputation management
Начальная страница/First page:
Краткое описание:
Нередко стоимость, уплаченная за предприятие, превышает его чистые активы, и в данном случае формируется нематериальный актив – деловая репутация фирмы, или гудвилл. Это превышение стоимости предприятия связано с возможностью получения более высокого уровня прибыли (в сравнении со среднерыночным уровнем эффективности инвестирования) за счет использования более эффективной системы управления, доминирующей позиции на рынке, применения новых технологий и т.п.
В статье рассмотрены методы измерения и оценки деловой репутации в современной практике, представлены их достоинства и недостатки. Отмечено, что проблеме измерения деловой репутации должно быть отведено важное место при изучении привлекательности бизнеса. Авторы делают вывод, что положительная деловая репутация и управление ею должны рассматриваться бизнесом как обязательные приоритеты.
Short description:
Quite often, the price paid for the company exceeds its net assets, and in this case there is generated an intangible asset – reputation, or goodwill. This excess of the cost of the enterprise is connected with the possibility of obtaining a higher level of profit (in comparison with the average level of efficiency investment) through the use of more efficient control systems, the dominant position in the market, new technologies, etc.
In the article, the methods of measurement and assessment of business reputation in modern practice are considered, and their merits and demerits are provided. It is noted that the important place when studying appeal of business shall be allocated to a problem of measurement of business reputation. The authors draw a conclusion that the positive business reputation and its management should be considered by business as obligatory priorities.